Followers

Wednesday, January 27, 2010

~Jual Beli~

Sebenarnya ni aku duk risaukan wani ...dah dkt 1bln dah skolah tp dia tetap x faham lagi & x pandai lagi nk beli2..nak wat camner sblm ni duk umah x penah dia kuar2 beli ke...mmg aku x kasik..duk dlm umah je kena kurung...wakaka..

ni citer kmarin..dia balik dr sekolah sampai umah dia tanya mana aku letak bekal dia..padahal aku dh letak dlm beg dia...poket dpn tu je..mmg tmpt slalu bekal dia duduk lah..boleh dia x jumpa..pas2 aku tanya lah dia mkn ke tak...dia cakap dia belilah...mmg bekal x luak langsung..pas2 dlm ptg sket camtu aku tanya dia..balance duit aku bg pg td tu ada brp..pas2 dia terus jawab..ibu letak beg duit kakak dkt poket tgh eh?kakak cari2 x jumpa..pas2 tgk jatuh kat lantai dah kakak terpijak...laa..camner lah leh x jumpa...dia ckp entah x nmpk pon..pas2 aku tanya lah..dah mkn ke tak rehat td...dia ckp mkn..tanya makan apa dia jwb apam balik..
pas2 tgh mlm pulak aku tanya lagi pasal dia mkn kat skolah tu...tuptup ada terkeluar cerita kawan dia tolong bayarkan..aku pon terkejut lah sbb aku dah pesan dgn dia x yah pinjam2 duit org sbb sblm ni aku dpt tau dia ada pinjam duit kawan..huhu entah biler anak aku ni pandai pinjam2 duit..sblm ni duit pon x penah pegang sndiri.air&makanan aku dah bekal kan..aku dah buat kuih keria utk dia..6ketul aku letak dlm tu cam biasa lah kalo aku bekalkan apa2 suh mkn dgn kwn2 sbb kwn baik dia tu parents dia bekerja.jd sian lak dgn dia bekal mmg x sempat lah mak dia nk buat tu yg aku suh dorang mkn sesama.pas2 makan pinjam duit kawan pulak...

hah ilang kes smlm pg td aku ambik beg duit dia,bukak2 tgk RM2 yg aku letak smlm x gerak..aduyai...menyinga lagi aku pg2 hari...maknanya mmg banyak lah dia pinjam duit kawan dia..coz smlm dia bg tau dia makan nasi&apam balik..mmglah bebudak kan..tp xleh nk biarkan dia camni..kalo emergency lain cerita.x best lah nanti nama anak aku glamer kat parents budak2 lain yg kuat pinjam duit org.kalo glamer sbb bijak pandai lain cerita kan.nak2 kawan2 dia semua parents dia aku kenal..x ke malu aku..x pon salah2 parents dorang bermasam muka lak dgn aku..mana tau kan kalo ada parents yg ambik serius benda ni.

Sebelum ni kalo wani ni cerita yg bekal dia kawan2 dia makan jugak&dia belanja kawan2 dia..aku x kisah...tp kalo dgr dia "PINJAM" mmg x sedap di dengar kan..maka pg td aku kasik dia RM4.20 ..RM2 utk dia blanjer.RM2 utk bayar balik pada kawan dia&20sen kasik kat kawan baik dia yg belikan dia aiskrim masa nk balik skolah kmarin..wani pon x tau banyak mana dia belanja kmarin yg guna duit kawan dia.jdnya lump sum jelah aku kasik 2 hengget tu..aduh payah tol..kalo ckp bab jual beli dgn wani ni..harga makanan kat sekolah tu dia x tau pon.main hentam je bg tau aku..rasanya aku kena main pondok2 lah dgn wani ni...main jual beli ke...tgklah hr minggu ni ke aku ajak dia main jual beli...mainan dia yg mesin duit tu ada&elok lagi tu.boleh lah aku guna mainan tu...tapi yg semestinya ibu dia lah yg jd CASHIER aka TUAN KEDAI...kahhhhh3..wani &asif tukang beli yer...


6 comments:

oYa said...

ermm susah jgk kalau camtu ek...takpelah kat buka kedai kat umah untuk anak2 hehehe

ILA HAFIZ said...

hahaha susah gak anak x reti blanja. teringat dulu darjah 1 ..abah kasi 50sen.. beli air secawan 10sen.. mihun goreng 30 sen.. 10 sen lg beli aiskrim mesia depan pagar sekolah..hehe

erynonelove said...

wah kaya la tokei kedai nnti haha.kalau dekat2 leh ajak erisya skali main,erisya suka sgt bab main jual beli ni,hari2 ajak mama papa main jual beli..masa dia nak beli tanya berapa rial?pastu kasi duit,makasih...

znurul said...

agaknya camtu lah..kena tunjuk realiti nya jual beli ni cemana..baru dia paham..ye lah benda tak biasa..takkan dlm sebulan nak faham senang2 ye dok..

danishfamily said...

alahai kak wani...tak per lar ima pasni ok lar tu...

FaizAmYAirieL said...

lor wani..ehehee..harus ko ajar die berbelanje skit k ima...